Fem gode grunner til å være modig i skolevalget

Glade elever

Så hvorfor skal du være modig og velge akkurat Vika videregående skole – en helt ny skole i Oslo?

Vika gir deg kompetanse og ferdigheter du trenger i fremtiden

Du vet sikkert at skolene i Norge har fått ny læreplan og at denne læreplanen– i tillegg til å si noe om faginnholdet – sier noe om hvilke kompetanser forskning tror man trenger i fremtiden. Disse ferdighetene kalles ofte for 21st Century Skills og er nå ansett som like viktige å lære som f.eks. å kommunisere på engelsk. Disse er viktige fordi det arbeidsmarkedet du skal ut i, er ikke det samme som det markedet du ser i august 2021 – når du starter på videregående. Siden Vika er en helt ny skole har vi mulighet til å satse stort på at du skal lære deg akkurat denne kompetansen og disse ferdighetene. Les mer om hva dette er og hvordan Vika vil jobbe med det her.

Vika gir deg et fantastisk elevmiljø hvor du vil trives

For å lære noe som helst er du avhengig av å trives. Det er vanskelig å konsentrere seg om fag dersom man ikke har det bra. Du må føle deg trygg og du må kjenne at du har det bra på skolen. På Vika har vi allerede nå planer for skolestart og for videre arbeid med elevmiljøet. Første skoleuke vil du blant annet få oppleve overnattingstur, ekskursjoner og samholdsaktivteter i klassene. Du vil møte trygge og relasjonelle voksenpersoner i alle roller, og du vil møte veldig mange elever som har valgt skolen av akkurat samme grunn som deg. Gjennom året vil du oppleve å få samarbeide med alle rundt deg- både innenfor og utenfor skolen. Store elevaktiviteter og samlinger på tvers av klasser og trinn vil være et fast innslag. Men, du vil også selv kunne påvirke og komme med forslag til samlende aktiviteter og handlinger.

Vika gir deg mulighet til å bestemme over egen skolehverdag

Du har sikkert tidligere vært med på å bestemme hvilken mat man skal ha i kantina eller om man skal få ha mobiltelefon inne på skolen. På Vika vil du få være med å bestemme langt mer enn det. Du kan påvirke hvordan undervisningen skal være og hvilke vurderingsformer som skal brukes. Du kan være med å

Vika gir deg nærhet til byen og alle fasiliteter den har

Man lærer ikke alt på skolen inne i et klasserom. Mye av det du har lært til nå har du nok også lært andre plasser. Vika vil ta deg med ut i sentrum - til bedrifter som vil samarbeide med deg, til unge mennesker som har startet for seg selv og som vil motivere deg, til steder som er relevante for faget ditt og som vil hjelpe deg til å forstå hvordan ting henger sammen. I tillegg har du selv mulighet for å bruke pausene til å besøke kafeer eller til å fordype deg på byens beste bibliotek. Etter skoletid kan du jo også dra å bade - bare fem minutter unna.

På Vika har alle ansatte høy kompetanse og er opptatt av at akkurat du skal lykkes

Å ha noen som tror på deg og som vet hvordan akkurat du skal lykkes er fundamentet for å utvikle seg og oppnå gode resultater. Alle som jobber på Vika må ha dette grunnleggende synet på læring. I det vi går i gang med å ansette noen av de beste lærerne vi har i Norge, er følgende stillinger besatt på Vika: rektor, assisterende rektor, administrasjonsleder og studieleder. Disse fire stiller med svært solid og variert kompetanse fra skoleverket. Du kan lese mer om det her.

Har du fått nå fått fem gode grunner til å være modig i skolevalget ditt eller har du kanskje allerede gjort et modig valg?