Vika videregående – en skole for fremtiden

Rektor Stine Jeppesen

I Oslo har økningen av elevtallet ført til et behov for flere videregående skoler. I skolebehovsplanen er det vedtatt en ny videregående skole i Myntgata 2, med tidlig oppstart i Cort Adelers gate 30. Denne skole skal hete Vika videregående og starter opp allerede høsten 2021.

Rektor Stine Jeppesen har tidligere jobbet i Osloskolen som assisterende rektor ved Blindern videregående skole før hun dro til Viken som rektor for Nannestad videregående skole. Stine er dansk, men har bodd i Norge i 15 år. Hun er gift og har to barn på 17 og 19 år.

Stine er glad i den norske naturen, og du møter henne gjerne i joggesko på tur i skogen eller på fjellet. Hun gleder seg veldig til at Vika videregående skole åpner neste høst og synes arbeidet med å starte opp en ny skole er givende og svært interessant.

– Beskriv Vika videregående med tre ord:
– Nytenkende. Samhandlende. Relevant.

– Hva gjør Vika annerledes enn andre videregående skoler?
– Elevene på Vika videregående skole vil alle trene på å bli Change Makers, det vil si aktive endringsagenter som jobber for bærekraftige, innovative og demokratiske løsninger på forskjellige samfunnsmessige problemstillinger. Elevene vil lære at de er en viktig ressurs for utviklingen av det samfunnet som er deres fremtid. Vi mener at denne tilnærmingen til læring vil hjelpe elevene til å bli best mulig forberedt til høyere utdanning. Elevene vil blant annet i løpet av de tre årene på studiespesialiserende utdanningsprogram utvikle og jobbe med et eget prosjekt innen sosialt entreprenørskap. De vil på denne måten jobbe i dybden med og forske på et selvvalgt problemstilling som inngår i flere ulike fag.

– Hvordan skal Vika sikre motivasjon hos elevene?
– Gode relasjoner er avgjørende for elevenes motivasjon, men også opplevelsen av relevans i fagene. På Vika videregående skole skal vi jobbe for å lykkes med begge deler. Vi skal etablere et godt, trygt og inkluderende elevmiljø der elevene trives. Videre skal vi legge opp undervisningen etter prinsipper om elevsentrert undervisning, autentiske oppgaver og utforskende opplegg. Vi ønsker å bruke byen ressurser innen kultur, organisasjoner, høyere utdanning og næringsliv og bryte ned veggene mellom skolen og disse eksterne aktørene.

– Hvordan ser du for deg at akkurat dine elever skal lykkes?
– Først og fremst skal de lykkes fordi vi har tro på dem og legger til rette for gode, trygge rammer. Hver eneste elev skal oppleve mestring og tilhørighet. Undervisningen er kunnskapsbasert; vi planlegger prosesser og opplegg vi fra forskning vet fører til økt læringsutbytte.

– Hva mener du er viktig for trivsel på Vika videregående?
– For å sikre god trivsel på skolen må vi bygge på gode relasjoner. Her har vi et ansvar for å etablere god relasjon mellom elever og voksne, samt å legge til rette for et godt skolemiljø blant elever. Vi kommer til å jobbe for dette hele året, da mange av våre metoder krever samhandling. Videre legger vi opp til en vifte av ulike elevaktiviteter i og utenfor skoletiden som elevlag, skaperverksted, leksekafé og revy.

– Hva gleder du deg mest til fremover?
– Jeg gleder meg helt enormt til å få plass de ansatte ved skolen og ikke minst til å møte alle Vg1-elevene i august 2021. Det er menneskene som utgjør skolen, ikke bygningen.

– Hva er din drømmeskole?
– Min drømmeskole er et sted der alle opplever stor trivsel, motivasjon, mestring og mot til nye utfordringer – og der alle opplever en stor grad av tilhørighet.

Vika videregående starter opp i august 2021, med fem klasser på Vg1 i studiespesialisering. Elever kan søke seg til skolen fra og med starten av januar frem til ordinær søknadsfrist, 1. mars 2021. Husk at for enkelte er søknadsfristen 1. februar 2021. For mer informasjon, se vigo.no.