Utveksling i Vg2

For elever som går studiespesialiserende utdanningsprogram er der gode muligheter for utveksling i Vg2. Det er en helt spesiell opplevelse og du får erfaring som du ikke hatt fått hjemme. Du vil bo hos en vertsfamilie og gå på en skole i ditt lokale område. Det betyr du vil få mye og god erfaring med kultur og språk, og de fleste får seg venner for livet.

På Vika bistår vi deg i prosessen rundt godkjenning av skoleår og fag. Du vil få råd og veiledning av vår dyktige studieleder om fagkombinasjoner du bør satse på, slik at du både tilfredsstiller dine egne interesser og kravene til vitnemål.

Han holder også kontakten med deg underveis, hvis du har spørsmål og behov for veiledning, samt han bistår deg i gjennomføring av innsøking og fagvalg til Vg3.

Utvekslingsopphold er noe du begynner å planlegge allerede i Vg1. Da tar du kontakt med studieleder, gjerne sammen med dine foreldre, og så ser dere på hvilke fag du bør satse på å få i utlandet. Dette tar du da opp med din utvekslingsorganisasjon og med vertsskolen når du kommer så langt. Det er viktig du søker utveksling gjennom en godkjent organisasjon.

Se mer om utvekslingsopphold og viktige lenker til ytterligere informasjon på Ung.no

Kontakt studieleder Torgrim Talleraas på torgrim.talleraas@osloskolen.no , hvis du har spørsmål om dette.