Skolens historie

Skolen fra baksiden

Vika videregående skole er en ny offentlig videregående skole i Oslo sentrum. Økningen i elevtallet i Oslo har medført behov for flere videregående skoler. I skolebehovsplanen er det planlagt for en videregående skole i Myntgata 2. Skolen åpnet først i Cort Adelers gate, under navnet Vika videregående skole.

De første årene vil skolen tilby studiespesialiserende utdanningsprogram med en vektlegging av verdier og metoder innen sosialt entreprenørskap. Skolen åpnet med 6 paralleller på Vg1, og vil utvides høsten 2022 med 5 paralleller på Vg1. Skolen ligger i Cort Adelers gate 30 bare et steinkast unna Aker brygge, Nasjonal museet og rådhuset.

Skolens oppdrag er å skape et tilbud som styrker elevene i å møte fremtidens behov for kompetanse. Begreper som innovasjon, bærekraft og entreprenørskap blir sentrale for skolens profil og identitet. Skolen skal ha et tett samarbeid med eksterne aktører innen høyere utdanning, næringsliv og organisasjoner.

Skolen i Myntgata er skal stå ferdig i 2027 og da flytter Vika til Myntgata. Her skal skolen etter planen utvides med ytterligere to utdanningsprogrammer. I tillegg til studiespesialisering vil den bli utvidet med to yrkesfaglige utdanningsprogrammer. I Myntgata skal skolen være et sentrum for aktivitet og liv i kvadraturen, også utenfor skoletiden. Det planlegges for samarbeid og sambruk av lokalene mellom skolen og andre aktører.