Vika sin nye assisterende rektor gleder seg til å komme i gang

Assisterende rektor

Margaret har jobbet i Osloskolen, på Bjørnholt vgs, i nesten 14 år. Før dette studerte og arbeidet hun i London i seks år, men karrieren i skoleverket startet i Bergen i allerede i 2001. Margaret vokste opp her - i det hun beskriver som Norges fineste by. Oslo, som har vært hennes hjemby siden 2007, har likevel klart å få en plass i hjertet. «Byen har alt og arkitekturen er fantastisk» sier hun.

Margaret er gift og har to barn på 14 og 22 år. Fritiden går med til å jakte gode oppskrifter og teste nye menyer. I tillegg er familien aktive i fjellet – sommer som vinter.

Akkurat nå går imidlertid tiden med til å arbeide med, tenke på og forberede oppstart av Vika vgs august 2021. Hun gleder seg masse til å komme ordentlig i gang, og ikke minst til å arbeide sammen med Stine og resten av lederteamet fremover.

Hun forklarer så hva som gjorde at hun valgte å jobbe ved Vika videregående skole: «Vika vgs sitt elevsyn, sine verdier og tanker rundt undervisningsmetode samsvarer godt med mine tanker om hva som kjennetegner god skole. Det at eleven systematisk skal trenes i å skape noe av verdi for andre, og at de selv skal være aktive i denne læringen, synes jeg er ambisiøst, men også helt nødvendig for å kunne møte utfordringene vi ser i verden i dag».

Selv håper hun å bidra med internasjonal erfaring, høyt engasjement, initiativ og evne til å tenke helhetlig. Hun setter eleven i sentrum og for henne er det viktig at elevene gleder seg til å gå skolen hver dag. Dette skal vi få til på Vika, sier hun: «ved at elevene møter medelever og lærere man trives godt sammen med. Videre skal elevene på Vika oppleve innovasjon, og samtidig se at det de gjør på skolen har relevans for det samfunnet de er en del av».

Tilslutt forteller Margaret hva hun gleder seg mest til fremover: «Alt! Å se en skole ta form, at den fylles først med en grunnmur av systemer og videre med gode, engasjerte lærere. Jeg gleder meg også til å etablere fruktbare samarbeid med eksterne aktører og sette Vika på kartet som en aktiv del i bylivsutviklingen. Men, mest av alt gleder jeg meg til å se Vika vgs fylles med elever som ønsker å gå nettopp her»