Statsråd Vestre ledet dialogmøte på Vika

Statsråd Vestre møter elever til dialog

Ung Data-undersøkelsen viser at ungdom i stor grad henter informasjon om helserelaterte spørsmål fra sosiale medier og influensere.

Mandag ble det holdt et viktig dialogmøte på Vika videregående skole om hvordan ungdom påvirkes av helseinformasjon som spres via sosiale medier. Helse- og omsorgsdepartementet, med statsråd Jan Christian Vestre i spissen, var initiativtaker til og ledet møtet.

Elever fra Vika ble invitert for å dele sine erfaringer som mottakere av helserelaterte budskap på nettet, mens influensere fikk anledning til å fortelle om sine perspektiver som formidlere av slike budskap. Målet med dialogmøtet var å belyse relevante problemstillinger og foreslå tiltak for å møte ungdommens behov for pålitelig helseinformasjon. Vestre ønsket å utforske hvordan regjeringen kan bidra til et mer kunnskapsbasert forhold til helseinformasjon for ungdom som er aktive på sosiale medier.

Under møtet ble elevene blant annet bedt om å reflektere over hvorvidt de noen gang har blitt påvirket av influenseres uttalelser om helseemner som trening, kosthold, psykisk helse eller søvn. De skulle også dele hvordan disse påvirkningene har føltes og diskutere hvordan helsemyndighetene kan bidra til at helseinformasjonen fra influensere blir balansert og fremmer god fysisk og psykisk helse.

Elevene fra Vika var både modige og ærlige, og fremhevet spesielt hvor stort behovet for psykisk helse er blant ungdom. Mange søker svar i sosiale medier fordi tilbudene fra myndighetene er utilstrekkelige, og det er mange som ikke får den hjelpen de trenger.