"Hvorfor plast?" Et dypdykk i plasthavets fordeler og ulemper

Tverrfaglig prosjektuke

I uke 47 avsluttet elevene på VG1 perioden «Hvorfor plast?» med en tverrfaglig prosjektuke.  Elevene jobbet på tvers av fag og gjort et realt dypdykk i fordeler og ulemper med plast. I begynnelsen av uken utforsket elevene blant annet hvordan mikroplast lokaliserer seg i næringskjedene når de undersøkte om de kunne finne mikroplast i fisk. De besøkte også Oslo Havn og Nordic Ocean Watch på Deichmanske i Bjørvika. Her fikk de sett hvordan kommunen jobber med plast i form av gjenbruk og forhåpentlig ble de inspirert til å skape engasjement, slik at flere kan bidra til å redusere plastforsøpling og skape et sunnere hav. De to første dagene denne uken valgte vi å blande alle klasser på nytt. Dette for at alle elevene på VG1 skal bli bedre kjent med hverandre.

Fra onsdag til fredag fikk elevene bistå Oslo kommune med å finne systemer for håndteringen av takeaway-emballasje. I disse dagene skulle elevene bruke det de har lært i de ulike fagene de siste fem ukene til å se den tverrfaglige helheten, argumentere for et plasthåndteringssystem i Oslo kommune og bidra til miljøvennlig og bærekraftig utvikling i lokalsamfunnet. På fredag stemte hver klasse frem en løsning som ble presenter juryen og resten av Vg1 i auditoriet. Kommunen vil bruke disse bidragene i sitt videre arbeid med tematikken, og uka er derfor direkte samfunnsrelevant og har fokus på bærekraft og medborgerskap.

Juryen og alle lærere er utrolig imponert over deres løsninger og kunstneriske innslag i kampen mot plast.