SSØ- og samfunnskunnskapselever på UNICEF-seminar

Vika-elever påUNICEF-seminar

Vika-elevene var selvfølgelig på plass for denne markeringen!

Malala vant fredsprisen for sin kamp mot undertrykkelse av barn og ungdom og for alle barns rett til utdannelse.

Seminaret var preget av flere interessante paneldebatter med samtaler om jenters og barns rett til utdanning, og hvorfor denne kampen fremdeles er viktig å kjempe.  Faren til Malala, Ziauddin Yousafzai hadde følgende uttalelse i løpet av seminaret: «utdanning er en av de viktigste verktøyene vi har for å bekjempe ulikhet i verden».

Tross sin unge alder har hun allerede i flere år kjempet for jenters rett til utdannelse, og har gjennom sin heltemodige kamp blitt en ledende stemme for jenters rett til utdannelse.

«Ekstremistene er redde for bøker og penner. Utdanningens makt skremmer dem». (Malala Yousafzai, tale i FN 12.juli 2013).