Hovedseksjon

Helt ny skole i Oslo – hvorfor satse på den?

Begeistret

Nyere forskning har utviklet et robust kunnskapsgrunnlag om hvordan elever bygger kompetanse; om hvordan de lærer i skolen og på ulike andre læringsarenaer. Både nasjonal og internasjonal forskning enes i tillegg om hvilke kompetanser man bør ha og som best forbereder elever for livet etter skolen. Disse kompetansene eller ferdighetene blir populært kalt «21st Century Skills».

Vika sin profil, og sitt mål for alle elever, bygger nettopp på dette forskningsgrunnlaget. Det er spesielt 10 ferdigheter som ses på som helt nødvendig for å at ungdom skal lykkes i fremtiden og her kan du lese hvordan man på Vika har tenkt å jobbe med disse.

Fagkompetanse

Å ha god fagkompetanse er kanskje ikke noe nytt, men det presiseres i forskning at dette fremdeles er av stor betydning. Elevene på Vika vil utvikle høy faglig kompetanse ved hjelp av spesielt fire redskaper: svært faglig kompetente lærere, tverrfaglig arbeid for å kunne oppnå dybdeforståelse i faget, forskningsarbeid sammen med universitet og høyskole, og ved bruk av en utforskende tilnærming til faget.

IKT-kompetanse

At god digital kompetanse blir viktigere og viktigere for å lykkes i fremtiden er nok ingen overraskelse for noen. På Vika har man imidlertid tatt dette et steg lenger enn de fleste skoler. Elevene vil kun få lærere med høy IKT-kompetanse, skolen skal ikke ha lærebøker, alle opplæringsrommene blir utstyrt med interaktive, digitale hjelpemidler og elevene skal systematisk trenes i god bruk av læringsteknologi.

Kommunikasjon og samarbeid

Det er ikke lenger nok å kunne arbeide selvstendig i fremtidens samfunn. Samarbeid står øverst på listen av hva elevene på Vika skal oppleve. For å kunne samarbeide godt, kreves god kommunikasjon. Disse ferdighetene er ikke medfødt- de må trenes. Vika tar dette på alvor og har derfor innredet opplæringsarenaene slik at man kan samarbeide i alle fag. Man sitter ikke alene på en pult; man er ikke alene i pausene med mindre man har et særskilt behov for det. Samarbeid blir hovedarbeidsform for både elever og ansatte.

Kreativitet og innovasjon

Evnen til å være kreativ og kunne skape innovative løsninger blir enda viktigere i fremtiden. På Vika er dette nøkkelord og grunnpilarer for opplæringen. Gjennom å opprette et skaperverksted (Makerspace), gjennom å bruke entreprenøriell metodetilnærming og ved å samarbeide tett med næringslivet er vi sikre på at disse evnene trenes så godt at elevene som uteksamineres på Vika vil selv kunne bidra i samfunnsutviklingen.

Kritisk tenkning og problemløsning

Kritisk tenkning og evne til å løse problemer er viktigere enn noen gang for å kunne møte fremtidens utfordringer. Kritisk tenkning skiller seg fra tekning i det at den er systematisk, og at den utfordrer status quo. På Vika er dette bærebjelken i tilnærming til læring. Elevene skal utfordres og trenes ved bruk av åpne spørsmål, ved innhenting og bearbeidelse av fagstoff, samt ved å trenes i god kildekritikk.

Metakognisjon og å lære å lære

Et av de nyere funnene til forskningen er at elever lærer mer dersom de blir bevisste hvordan de lærer. På Vika har dette stor plass. Elevene vil bli presentert for veldig mange ulike redskaper for læring når de starter på skolen. Etter hvert skal elevene fylle sin egen verktøykasse slik at den er stor og tung når de forlater skolen. På denne måten må de hele tiden reflektere over hvordan de lærer best og hvordan de kan benytte seg av de ulike redskapene.

Personlig og sosialt ansvar – etisk og emosjonell bevissthet

Denne kompetansen har i tidligere forskning ikke vært tillagt så stor vekt, men blir nå sett som et veldig viktig element for å være rustet for fremtiden og dens arbeidsmarked. Her skiller Vika seg ut fra andre videregående skoler ved at skolen har tatt et bevisst og ambisiøst valg om at elevene skal gå ut fra treårig løp som Change Makers. De skal gjennom vår tilnærming til læring øves i å skape noe av verdi for andre. På denne måten utvikles empatien og evnen til å ta sosialt ansvar.

Kulturell bevissthet og kompetanse

Med økt globalisering og et stadig større mangfoldsamfunn er det stort behov for å øke bevisstheten og kompetansen rundt dette. På Vika vil denne kompetansen bli utviklet ved at man møter et mangfold på skolen; ved at skolen satser på internasjonalisering og utveksling; ved tett samarbeid med Nobels fredssenter og gjennom deltagelse i elevlag.

Liv og karriere/jobbkompetanse

Dette har lenge vært et etterlyst emne i videregående skole. Elever trenger å se relevans i det de lærer- at kunnskapen kan brukes senere. Vika sin gründerlinjen og ellers tette samarbeid med andre bedrifter vil øke elevenes kompetanse om arbeidslivet. Vika har allerede samarbeidsavtaler med mange, ulike bedrifter og organisasjoner. Disse aktørene vil komme enten komme til skolen som opplæringsressurser eller elevene vil besøke dem og samarbeide om små og store prosjekter.

Borgerskap – lokalt og globalt

Å bli gode medborgere handler om å utvikle toleranse og å bli klar over hvem man selv er. Man tar ansvar for fremtiden og er nysgjerrighet på verden og dem rundt seg. Utfordringene vi står overfor i fremtiden kan ikke løses alene – de må løses sammen med andre, lokalt og globalt. På Vika har man derfor som målsetning å trene alle elever i å bli gode medborgere. Gjennom Change making-tilnærming vil de få trening å hvordan de kan være viktige bidragsytere. Change maker-skoler finner man i mer enn 50 land og disse skolene kan i tillegg skilte med en svært positiv utvikling i elevresultatene.

Disse kompetansene eller ferdighetene vil systematisk trenes i løpet av den tiden elevene går på Vika, men som nevnt er det vel så viktig at elevene trives. Man vet at muligheten for å trives er større når man er trygg, når man har det gøy mens man lærer og når man opplever at vennskap etableres eller bevares. På Vika vil man fra første dag bli ivaretatt av trygge voksne og oppleve elevaktiviteter som skaper samhold. Første skoleuke vil elevene blant annet få oppleve overnattingstur, ekskursjoner og teambyggende aktiviteter i klassene. Større elevaktiviteter og samlinger på tvers av klasser og trinn vil også være et fast innslag på Vika.

Hvem er det som så brenner slik for å ta på alvor det man nå vet om behovene i fremtidens skole?

I det skolen nå går i gang med å ansette noen av de beste lærerne vi har i Norge, er følgende stillinger besatt på Vika: rektor, assisterende rektor, administrasjonsleder og studieleder.

Rektor Stine Jeppesen har master i utdanningsledelse, har jobbet 15 år i norsk skole og har arbeidserfaring fra høyere utdanning i Danmark. Assisterende rektor Margaret H. Sundsteigen har også master i skoleledelse og snart 20 år bak seg i skoleverket. Begge to har jobbet som lektorer, praksisveiledere, mentorer, lærerutdannere og som ledere på andre videregående skoler. Stine og Margaret sin erfaring som ansatte ved lektorprogrammet på UIO har gitt dem ytterlige muligheter for å utforske god læring. Gjennom å lese til sammen over 500 intervjuer hvor elever forklarer hva som motiverer dem og hvordan de lærer best, samt å observere lærerstudenter i over 100 klasserom, har deres forståelse for god læring økt – og de ser at denne forståelsen samsvarer med det tung forskning viser.

Administrasjonsleder Stian Jespersen har svært bred erfaring i å arbeide med barn og unge. Ikke bare har han kunnskap om økonomi, HR og bygg, men han har selv arbeidet som leder i ulike institusjoner for barn og unge. Med sin brede kompetanse er han særdeles egnet til å både ivareta skolens administrative oppgaver og være et varmt servicesenter for elevene.

Studieleder Torgrim Talleraas er lektor i historie og engelsk, har lederutdanning og undervisningserfaring fra Akershus og Viken. Hans kompetanse rundt inntak, fagvalg, fagdokumentasjon internasjonalisering, utvekslingsprogram og ikke minst rundt digitale plattformer og ny teknologi blir uvurderlig for Vika.

Er du fremdeles usikker på om du tør la ungdommen din satse på Vika videregående- ring oss eller mail oss- vi vil ha deg med på laget fra første stund!