Vaksine mot hjernehinnebetennelse

et nærbilde av en sprøyte

Alle elever på VG1 i bydel Frogner får nå tilbud om gratis vaksine mot meningokokk type A, C, W og Y. Vaksinen som benyttes er Nimenrix og gir beskyttelse i ca. 10 år mot de vanligste gruppene av meningokokker i Norge. Tilbudet er frivillig, men FHI anbefaler at ungdom i alderen 16-19 vurderer å vaksinere seg. Se mer info om hvorfor i lenken nederst.

Vi skal vaksinere mange elever denne dagen og det er derfor ønskelig at de oppsatte tidspunktene overholdes.

Dato:    Mandag 12. februar
Tid:        Vika VGS – fra kl 09.30 – 11.00
Sted:     Bydelens hus – Drammensveien 60

Noen elever har fått vaksinen tidligere, enten da vi vaksinerte andre kull i september 23 eller i forbindelse med reiser til land som krever det. Vi oppfordrer de som er usikre til å sjekke sin vaksinestatus i helsenorge.no. Se etter meningokokk sykdom ACWY inne på vaksineoversikten. Hvis du har tatt vaksinen i nyere tid trenger du ikke ta den på nytt.

Til slutt: Denne vaksinen dekker ikke sykdom forårsaket av meningokokk type B. Denne typen er lite utbredt i Norge, men har høyere forekomst i Sør-Europa. Ved reiser utenfor Norden bør en derfor vurdere å vaksinere seg mot type B i tillegg. Ta i så fall kontakt med fastlege eller reiseklinikk.

Mer info om hjernehinnebetennelse og vaksinasjon finner du her: https://www.fhi.no/ss/hjernehinnebetennelse/vaksine-mot-smittsom-hjernehinnebetennelse/ungdom-bor-vurdere-a-vaksinere-seg-mot-smittsom-hjernehinnebetennelse/

Hilsen skolehelsetjenesten i bydel Frogner